Matahari Musim Sejuk Queensland Utara

Matahari Musim Sejuk Queensland Utara

Ingin membuat rakan anda cemburu pada musim sejuk ini? Beritahu mereka anda akan pergi ke Queensland Utara, dan katakan dengan bersahaja tentang cuaca nyaman, pohon palma dan laut yang boleh direnangi. Bersnorkel atau menyelam di Terumbu Sawar Besar, belayar di Whitsunday dan kembali ke masa silam di Hutan Hujan Daintree purba kala. Susuri Savannah Way melalui kawasan pedalaman dan Atherton Tableland subur ke Teluk Savannah yang terpencil. Syurga tropika ini adalah dalam keadaan terbaiknya dari Jun hingga September, apabila purata suhu adalah 25 darjah Celsius dan air berwarna firus bebas dari sebarang sengatan.

Dari Cairns yang cerah, anda akan temui rangkaian penggalian pertengahan musim sejuk. Dapatkan buka depan pantai keemasan di Pantai Mission yang tenteram, nikmati daya tarikan tropika tidak menonjol Pelabuhan Douglas atau manjakan diri dalam kemewahan tempat peranginan Palm Cove. Bersama dengan Cairns dan tempat berlindung pengembara beg galas Pantai Airlie dan Cape Tribulation, semua ini adalah tapak hebat untuk meneroka tempat menarik paling terkenal di Queensland Utara - Terumbu Sawar Besar yang tersenarai sebagai Warisan Dunia.

Anda pasti tidak akan lupa meluncur melalui batu karang hiper-warna, ikan ayam laut dengan perut berbintik dan ikan panji dengan jalur banduan. Pelajari asas menyelam dengan mengikuti kursus sehari atau dapatkan sijil PADI dalam masa seminggu di sekolah menyelam yang menjangkau dari Cairns ke Townsville. Ikuti lawatan bersnorkel atau merenung ke dunia luar biasa yang senyap dari bot berlantai kaca. Naiki penerbangan berpemandangan indah dengan kapal terbang laut atau helikopter dari Cairns. Melayar turun di atas Green Island, pulau Whitsunday dan Heart Reef yang luar biasa dan kemudian mendarat untuk makan tengah hari di pulau kecil berpasir yang terpencil.
Cuba belayar di 74 pulau Whitsundays yang mempesonakan dan tidak berpenghuni. Bersantai di tempat peranginan di Pulau-Pulau Daydream, Hamilton, Hayman atau Lindeman. Meredah belukar melalui hutan hujan di South Molle atau Long Islands dan tulis nama anda di pasir putih Pantai Whitehaven yang terkenal.

Setelah batu karang putih dan tempat peranginan sudah dilawati, cuba pula berjalan di hutan hujan. Lihat rama-rama Carmen Miranda dan burung kakak tua dalam pemandangan gaya hutan Kuranda, cuma satu jam setengah menaiki kereta api berpemandangan indah dari Cairns. Atau pandu arah utara ke Daintree yang tersenarai sebagai Warisan Dunia, hutan hujan terbesar Australia dan rumah kepada pelbagai tumbuhan dan haiwan.

Dari Daintree, anda boleh memandu kenderaan pacuan empat roda arah utara ke Cape Tribulation, di mana batu karang pelangi dan hutan hujan berselirat bertemu. Untuk pengembaraan berasaskan alam semula jadi, hala jauh lagi ke utara ke belantara yang mudah didatangi di Semenanjung Tanjung York. Meredah belukar, memerhati burung dan melihat hidupan liar asli di tanah paya dan hutan subur Taman Negara Lakefield dan Taman Negara Black Mountain. Berkhemah atau tidur di rumah persinggahan dan habiskan hari anda dengan memandu lasak, memancing dan melawat tapak kebudayaan Orang Asli purba.

Bersenam dengan berjalan di lebih 150 laluan berjalan kaki yang berliku melalui Tropika Lembap Queensland. Berjalan melalui air terjun dan kolam renang yang dikelilingi paku-pakis di Taman Negara Wooroonooran, berhampiran Pantai Mission. Perhatikan 170 spesies burung yang berlainan, yang direkodkan dalam Taman Negara Eubenangee. Atau berjalan merentasi hutan hujan Misty Mountains melalui denai tradisional puak Orang Asli Jirrbal dan Mamu.

Setelah selesai menjelajahi pinggir pantai, terokai keajaiban yang terdapat di kawasan pedalaman. Sewa kereta dan menuju ke Savannah Way, yang merentangi dari Cairns ke sempadan Wilayah Utara. Makan dan minum di Mareeba. Kagumi Air Terjun Millstream, air terjun yang paling lebar di Australia dan terokai gua-gua di Taman Negara Gunung Berapi Undara, sistem lahar yang terpanjang di dunia. Mendulang emas di Croydon dan Georgetown yang bersejarah. Perhatikan buaya di tanah lembap sekitar Normanton dan temui gaung yang terlindung dan seni batu Orang Asli di Taman Negara Boodiamulla.

OK, mungkin anda tidak harus tunjukkan kesemua gambar percutian anda kepada rakan-rakan. Kami semua tahu ke mana mereka suka kunjungi pada musim sejuk ini.

Idea Australia selanjutnya