Bunga liar Australia Barat

Bunga liar Australia Barat

Lupakan hari muram dan lanskap suram. Musim sejuk di Australia Barat memecah semua stereotaip. Dari Jun ke September, lebih dari 12,000 spesies bunga liar berkembang merentasi negeri. Ikuti jejaknya yang terang ke Ningaloo Reef, di mana anda boleh berenang dengan ikan yu paus dan bersnorkel di atas ikan tropikal dan batu karang. Nikmati warnanya yang memberangsangkan kehidupan di Taman Negara Kalbarri yang liar berdekatan Geraldton atau di Kings Park, Perth yang dijaga rapi. Biarkan mereka membawa anda ke ombak, gua dan tempat pemprosesan wain Margaret River. Berjalan dengan mereka melalui hutan pokok karri yang menjulang tinggi pada Laluan Bibbulmun atau nikmati kepelbagaiannya yang menakjubkan dari Albany. Ambil perjalanan harian melihat bunga liar, sertai lawatan yang lebih panjang atau raikan bunga berkembang dengan penduduk tempatan di mana-mana perayaan.

Pemanduan kenderaan pacuan empat roda dari Broome ke Pilbara, di mana bunga-bunga yang hebat di negeri ini biasanya berkembang dari bulan Jun. Selepas turunnya hujan tropikal yang pertama, bunga raya tempatan, sticky cassia, mulla mulla dan fucshia tempatan muncul dari tanah merah yang berdebu. Berkhemah semalaman di taman negara seperti Karijini, di mana anda akan jumpa rock fig, serai dan silver cadjeput di bawah air terjun dan di tepi kolam batu yang dalam dan sejuk.

Dari bulan Julai, lebih dari 630 spesies bunga liar menjadikan Cape Range seolah-olah hidup pada musim terbaiknya. Pandu kenderaan pacuan empat roda di Cape Range National Park, di mana gaung batuan merah bertemu pantai putih dan lautan di Ningaloo. Suhu musim sejuk di sini secara purata berada pada 25 darjah dan pada bulan Julai anda masih boleh berenang dengan yu paus gergasi di Ningaloo Reef yang berdekatan. Selepas melihat bunga liar, bersnorkel dari pantai ke batu karang Ningaloo yang begitu kaya dengan warna dan memburu ikan dari Coral Bay.

Pada bulan Ogos anda boleh menuju mengikut pantai ke Taman Negara Kalbarri di mana banksias, grevilleas, tapak kanggaru dan eucalypt dengan bunga merah boleh dilihat. Berjalan dalam semak, mendaki batuan atau berkanu melepasinya dan lihat melalui bingkai batuan merah Nature’s Window dalam perjalanan.

Pada awal September, kawasan barat daya negeri menjadi hidup dengan coretan warna hebat ala Picasso. Jangan terlepas perayaan bunga liar sepanjang bulan di Kings Park, Perth, di mana sehingga 1,700 spesies tempatan berbunga. Dari sini, menuju ke Margaret River di mana tempat membuat wain bertemu ombak yang memecah, gua bawah tanah dan hutan pokok jarrah, marri dan karri yang hebat. Ikuti lawatan atau berjalan dalam semak, lihat bunga tassle ungu, bunga kipas dan kacang berkilauan. Pada pertengahan September, kagum orkid halus yang jarang ditemui di Margaret River – Pertunjukan Orkid Augusta.

Bunga liar terus menari ke selatan sepanjang pantai, di mana terdapat banyak tempat jalan South West dan Bibbulmun Track bertemu. Berjalan melalui hutan pokok karri yang menjulang, dipenuhi boronias merah jambu dan buttercup kuning dari Pemberton. Anda boleh melihat bawah ke permaidani bunga yang menakjubkan ini setelah mendaki Gloucester Tree yang menjulang dengan pancang besi. Dari Albany, berjalan-jalan melihat bunga liar di sekitar kubah granit Taman Negara Porongurup dan lawati Taman Negara Fitzgerald River, kediaman kepada lebih dari 1,800 species pokok bunga. Lihat bunga liar tepi pantai bertaburan di puncak granit dan kawasan semak heath Taman Negara Cape Le Grand berdekatan Esperance. Atau lawati pertunjukan dalam bangunan lebih dari 400 spesies bunga liar di Pesta Bunga Liar Esperance pada bulan September.

Jangan distereotaip musim sejuk ini. Tambah warna kepada kesugulan musim sejuk anda dan ikut laluan bunga liar merentasi antara destinasi semulajadi yang menakjubkan di Australia Barat.

Idea Australia selanjutnya