Cuti Sekolah Australia 2014

Penyelamat Luncur Australia. © SLSA

Cuti Sekolah Australia 2014

Di Australia, tahun persekolahan adalah dari bulan Januari hingga Disember. Cuti sekolah di Australia berlaku empat kali setahun, walaupun tarikhnya berbeza sedikit di setiap negeri dan wilayah. Keluarga Australia biasanya akan turut mengambil cuti pada masa ini, jadi ini mungkin akan menjadi masa yang amat sibuk di kebanyakan tempat tarikan dan destinasi percutian yang popular. Jika anda merancang untuk mengembara ke Australia dalam tempoh puncak ini, eloklah anda membuat tempahan penerbangan, lawatan dan penginapan jauh lebih awal. Kebanyakan acara percuma dan acara keluarga diadakan di bandar utama Australia semasa cuti sekolah. Berikut ialah senarai tarikh cuti sekolah Australia untuk membantu anda merancang percutian anda.

Cuti Sekolah Penggal 1 2014

Wilayah Ibu Negara Australia: 12 April hingga 27 April
New South Wales: 12 April hingga 27 April
Wilayah Utara: 5 April hingga 13 April
Queensland: 5 April hingga 21 April
Australia Selatan: 12 April hingga 27 April
Tasmania: 18 April hingga 4 Mei
Victoria: 5 April hingga 21 April
Australia Barat: 12 April hingga 27 April

Idea percutian semasa cuti sekolah musim luruh

Cuti sekolah bulan April biasanya jatuh pada Hari Easter. Bulan April ialah musim luruh di Australia dan merupakan masa terbaik untuk menerokai kawasan luar Australia. Cuaca di kebanyakan hari masih hangat dan cerah, dengan suhu purata dalam julat 20° - 30° C di kebanyakan kawasan negara ini. Di Canberra pula, suatu keajaiban dapat dirasakan dengan pepohonan yang bertukar warna dari hijau menjadi kuning, jingga dan merah. And amasih boleh berkhemah atau berjalan di belukar di kebanyak taman negara kami kerana cuaca masih cukup hangat. Anda juga boleh ke pantai terutamanya di New South Wales dan Queensland kerana cuaca masih hangat. Bulan April juga menyaksikan permulaan musim ikan yu paus di Australia Barat.

Cuti Sekolah Penggal 2 2014

Wilayah Ibu Negara Australia: 5 Julai hingga 20 Julai
New South Wales: 28 Jun hingga 13 Julai
Wilayah Utara: 21 Jun hingga 20 Julai
Queensland: 28 Jun hingga 13 Julai
Australia Selatan: 5 Julai hingga 20 Julai
Tasmania: 5 Julai hingga 20 Julai
Victoria: 8 Jun hingga 13 Julai
Australia Barat: 5 Julai hingga 20 Julai

Idea percutian semasa cuti sekolah musim sejuk

Pusingan kedua cuti sekolah jatuh dalam musim sejuk pada bulan Jun dan Julai di Australia. Meskipun dalam musim sejuk, suhu di kebanyakan negeri jarang jatuh di bawah sifar, walaupun salji jatuh di kawasan seperti Snowy Mountains di New South Wales; High Country di Victoria dan bahagian tertentu di Tasmania. Banyak penduduk Australia menuju ke lereng luncur salji seisi keluarga. Banyak juga warga yang menuju ke utara untuk mendapatkan kehangatan Queensland dan destinasi popular seperti Gold Coast, Sunshine Coast, Noosa Heads, Whitsunday Islands dan Cairns. Ini juga merupakan musim untuk memerhati ikan paus di Australia kerana ikan puas boleh dilihat di sepanjang garis pantai. Cuaca yang lebih dingin menjadikannya masa terbaik untuk melawati Darwin, Kakadu dan Uluru di Wilayah Utara. Di Victoria, ombak luncuran musim sejuk di sepanjang Great Ocean Road adalah yang terbaik pada masa ini. Bagi mereka yang lebih suka berada di luar, inilah masa yang sesuai untuk melawati muzium dan galeri yang menyeronokkan di bandar ibu negeri Australia.

Cuti Sekolah Penggal 3 2014

Wilayah Ibu Negara Australia: 27 September hingga 12 Oktober
New South Wales: 20 September hingga 6 Oktober
Wilayah Utara: 27 September hingga 5 Oktober
Queensland: 20 September hingga 6 Oktober
Australia Selatan: 27 September hingga 12 Oktober
Tasmania: 27 September hingga 12 Oktober
Victoria: 20 September hingga 5 Oktober
Australia Barat: 27 September hingga 12 Oktober

Idea percutian semasa cuti sekolah musim bunga

Musim bunga adalah antara musim terbaik untuk melawati Australia. Dari bulan September hingga Oktober, cuaca biasanya masih cukup hangat untuk pergi ke pantai di negeri selatan. Cuaca masih cukup dingin untuk melawati Uluru; kelembapan dan hujan belum sampai lagi ke Cairns dan Top End; serta bunga-bunga liar sedang kembang di Australia Barat. Setiap tahun, hidupan liar menjadi paling aktif pada musim ini kerana haiwan asli Australia melahirkan anak dan membesarkannya. Inilah masa yang paling sesuai untuk percutian berjalan kaki atau memandu, terutama di Kawasan Pedalaman Australia. Musim bunga juga merupakan musim yang baik untuk meluncur air, berlayar dan berkayak di Australia.

Cuti Sekolah Penggal 4 2014

Wilayah Ibu Negara Australia: 18 Disember hingga 29 Januari 2015
New South Wales: 20 Disember hingga 26 Januari 2015
Wilayah Utara: 11 Disember hingga 22 Januari 2015
Queensland: 12 Disember hingga 26 Januari 2015
Australia Selatan: 13 Disember hingga 26 Januari 2015
Tasmania: 19 Disember hingga 2 Februari 2015
Victoria: 20 Disember hingga 27 Januari 2015
Australia Barat: 19 Disember hingga 1 Februari 2015

Idea percutian semasa cuti sekolah musim panas

Cuti sekolah akhir tahun ialah yang paling panjang di Australia dan merupakan masa yang amat sibuk kerana ia juga termasuk Hari Krismas dan Tahun Baru. Musim panas ialah masa warga Australia menuju ke pantai dan pekan di pinggir laut yang terdapat di sepanjang garis pantai Australia yang luas. Cuaca panas dan basah yang melampau mungkin terjadi di Wilayah Utara, Kawasan Tropika Queensland Utara dan tempat-tempat seperti Broome dan Kimberley di Australia Barat. Percutian musim panas juga merupakan masa yang sesuai untuk bermain kriket, tenis grand slam, mengadakan pesta muzik dan acara di luar bangunan. Taman negara kita yang banyak menyediakan tempat yang dingin, jauh dari haba musim panas. ‘Schoolies Week’ merupakan pesta tamat sekolah selama tiga minggu yang disambut oleh bekas pelajar Tahun 12 dari seluruh Australia dan bermula sekitar pertengahan bulan November. Gold Coast merupakan tempat tumpuan perayaan cuti sekolah yang terbesar di negara ini. Bagaimanapun, Byron Bay, Sunshine Coast, Airlie Beach dan Lorne di Victoria juga merupakan tempat tarikan popular dan mungkin amat sesak pada masa ini.

Idea Lebih Lanjut mengenai Australia