Gold Coast Hinterland Great Walk, Queensland

Lamington National Park, Gold Coast, QLD. © Tourism Queensland

54 km / 4 dagen / dagwandelingen

Wandel door het weelderige Gondwanan-regenwoud en langs de rand van een eeuwenoude, geërodeerde vulkaan op deze spectaculaire serie dagwandelingen. Het 54 kilometer lange pad loopt door een landschap dat zo oud is als de dinosaurussen tussen de in de World Heritage-lijst opgenomen Lamington en Springbrook-plateaus met Egg Rock en Turtle Rock in de schilderachtige Numinbah Valley. Bekijk de Tweed Volcano die zo'n 25 miljoen jaar geleden is uitgebarsten en de krachtige, kristalheldere stroompjes en watervallen die deze vandaag de dag nog steeds eroderen. Verken Woonoongoora, bekend bij de lokale Yugambeh-bevolking als 'Queen of the Mountains'. Kom meer te weten over hun eeuwenoude, voorouderlijke legendes over hoe de rivieren en valleien werden gevormd. Kampeer in het regenwoud bij Green Mountains, Woonoongoora en The Settlement of op de privécamping bij Binna Burra. De beste tijd voor deze wandeling is tussen maart en oktober, wanneer de temperaturen milder zijn.

Gold Coast Hinterland Great Walk, QLD
Gold Coast Hinterland,QLD

Deel 1: Van Green Mountains (O’Reilly) naar Binna Burra

De Border Track slingert 21,4 kilometer tussen de Binna Burra en Green Mountains van het Lamington National Park. Klim door de hoogste nog bestaande basaltlava op de Tweed Volcano en bekijk de veranderingen van het regenwoud vanuit de hoogte. Terwijl je van het warme naar het koele tropische regenwoud wandelt, maken de stangler-vijgenbomen, palmen en varens plaats voor hoepelpijnbomen en Tarzan-achtige slingertakken. Op de hogere vlakken vind je coachwood-bomen, eeuwenoude bloemen en de zuidelijke beuk. Staar over het regenwoud vanaf de uitkijkpunten langs het pad. Op een heldere dag zie je Mount Warning, Nightcap Range in de verte, de Lamington-wildernis en de Tweed Range. Let op de vogelbekdieren, buideldassen, wallaby's, pademelonkangoeroes, dwergbuidelratten en een enorme hoeveelheid wilde vogelsoorten. Je zult prieelvogels en freycinetloophoenen over de zachte bosvloer zien dartelen of een wigstaartarend die hoog boven je op zoek is naar een maaltje. Vergeet ook de kaketoes, rosella's en prachtlori's niet, die vol vertrouwen vanuit de bomen in koor zingen. Op het privékampeerterrein van Binna Burra kun je je eigen tent opzetten, maar je kunt ook een safariachtige tent huren of een kamer in een rustieke hut boeken.

Deel 2: Van Binna Burra naar het Woonoongoora-wandelaarskamp

Deze middelmatige 19,5 km lange wandeling begint net onder de Binna Burra-kampeerplaats. Wandel omlaag door kliffen van vulkanische rots en as en volg dan links het Lower Bellbird-pad. Wandel onderaan om de klif heen, langs een stukje droog regenwoud dat een goed voorbeeld is van de flora die nu door heel Australië is verspreid. Sla rechtsaf bij de kruising met het Great Walk-pad en blijf oostwaarts wandelen in de richting van de Kurraragin Valley, langs piccabeen-palmen, de grote rode ceder en de gracieuze watergomboom. Terwijl je langs Egg Rock Creek loopt, zie je de omhoogrijzende vorm van Egg Rock of Kurraragin (wat 'erg lang' betekent) in de verte door de bomen heen. Volgens de Yugambeh-legende was Kurraragin een reus die vocht met de enorme landvormen om hem heen om koning van alle bergen te worden. Houd vanaf Egg Rock Creek langs Nixon Creek links aan en houd dan noordoost aan door selectief gekapt bos. Stop bij de Nerang-Murwillumbah Road in Numinbah Valley of ga door naar het Woonoongoora-wandelaarskamp in het Springbrook Conservation Area.

Gold Coast Hinterland,QLD

Deel 3: Van het Woonoongoora-wandelaarskamp naar The Settlement

Deze 13 km lange wandeling gaat omhoog naar het Springbrook-plateau, en dan omlaag naar het natuurlijke amfitheater van Waterfall Creek valley. Via de meer dan 900 treden slinger je omhoog, langs grote groepen eeuwoude cyaden, naar een plateau waar alleen hele lange eucalyptusbomen groeien. Kom op adem in Apple Tree Park en steek dan de Springbrook Road over om af te dalen naar het bassin van Little Nerang Dam. Loop heel voorzichtig over de gladde oversteekplaats bij Little Nerang Creek. Klim dan langs de zijkant van de nauwe kloof omhoog, waar watervallen en meertjes vanuit de oude vulkaan door oudere rotsen snijden. Stop bij Warringa Pool voor een verkoelende duik, ontspan je helemaal en geniet van de symfonie die het regenwoud te horen geeft. Ga verder naar Purling Brook Falls, waar een crèmekleurige klif een sterk contrast vormt met de diepzwarte kloof eronder. Wurm je achter de waterval en begin dan aan de gestage klim terug naar de top van het plateau. Het pad loopt naar links in de richting van de Settlement-kampeerplaats voordat je de top van Purling Brook bereikt.

Overzicht van de Gold Coast Hinterland Great Walk

Gold Coast Hinterland, Queensland

Beste tijd om hem af te leggen ::
April tot Oktober

Grote steden in de buurt:
Brisbane

Ontdek meer:
Queensland afdeling van de nationale parken, recreatie, sport en race-